zambia-zimbabwe.reismee.nl

Dag 17 18 19&20

Dinsdagmiddag na de lunch vertrekken we richting busopstapplaats. De trip naar de Victoria watervallen gaat beginnen. Ik ga samen met 4 andere meiden, een leuk groepje. We komen rond 1900/1930u aan, waar we op worden gehaald door onze taxi chauffeur gedurende deze trip. We rijden door naar een café waar we wat eten met zijn allen. We ervaren gelijk een beetje Afrikaanse live muziek, erg leuk. Eenmaal klaar met eten appen we onze chauffeur en brengt hij ons naar onze verblijfplaats. We verdelen de kamers, pakken alles uit en kletsen een beetje. Dan gaan we redelijk op tijd slapen want we zijn moe van de busreis en een ander meisje en ikzelf worden de volgende dag al om 0630 opgehaald dus dat wordt vroeg opstaan.

Ik begin mijn woensdag vroeg met de elephant encounter. We krijgen de kans om olifanten aan te raken, alle plekken van de huid en zijn hoorns te voelen! Daarna gaan we samen met de olifanten een stuk wandelen naar een voederplek. In totaal zijn we met zo’n 6 olifanten, waarvan er eentje nog maar een kind is van ongeveer 12 maanden. Bij de voederplek krijgen we de kans om de olifanten soort olifantensnoepjes te geven. Ze eten dit op twee manieren; ofwel de snoepjes in de slurf stoppen ofwel in hun mond gooien wanneer ze deze voor je opensperren. Na de voedertijd zit de encounter er op. Mijn dag kon gelijk niet meer stuk. Wat was dat een ervaring zeg. Heel bijzonder om zo dichtbij te komen en ze te kunnen aanraken. Ik ben net zo groot als 1 poot van een volwassen mannetje Heel bizar en super cool. Ik zal jullie de foto’s en video’s bij terugkomst laten zien; ze zijn geweldig al zeg ik het zelf. Een onvergetelijke ervaring.

Maar we zijn nog niet klaar voor vandaag, nee vandaag is de drukte dag.. we gaan door naar de gorge swing. In het begin was ik van plan om te gaan bungee jumpen maar besloot dit toch niet te doen vanwege mijn knieblessure. Achteraf gezien maar goed ook want daar waarschuwde ze ook voor en een van de andere meiden deed het en het zag er toch een stuk heftiger uit.... Dus ik ben bij de gorge swing; dit is in principe hetzelfde als een bungeejump alleen zit je dan niet aan je enkels vast maar in een harnas en spring je ook een afgrond in en dan schommel je een paar keer op en neer. Daarna halen ze je op en moet je het laatste stukje opklimmen tegen de rotsen. De man die de swing leidt zei nog zo tegen mij dat ik niet naar beneden moest kijken maar de horizon in moest kijken. Maarja als Dimara gaat lopen kijkt ze naar haar voeten en daar was de afgrond.. dus de eerste paar seconde was ik wel echt nerveus. Maar wanneer je eenmaal de sprong heb genaakt is het zo vet en zeker omdat het een super mooie omgeving is. En eerlijk gezegd voelde ik me naderhand beter dan ik had gedacht. Ik dacht misschien nerveus te zijn of te trillen ofzo maar het was gewoon super vet en had veel energie daarna, dus ik ben blij dat ik ondanks mijn knieblessure toch dit heb kunnen doen. Wederom een onvergetelijke ervaring!

Vervolgens ga ik mee kijken naar twee meiden die in een kooi gaan om te zwemmen met 2/3krokodillen. Eenmaal daar aangekomen zeggen de mannen die het begeleiden dat er een ruimte over is, dus als iemand GRATIS ook de activiteit wil doen kan dat. Ik als typische Nederlander was natuurlijk wel geïnteresseerd zo gezegd zo gedaan, 10min later zat ik met ze in de kooi. We gingen uiteindelijk ook helemaal onder water, we hadden namelijk zuurstofmondstukken. De krokodillen komen naar de kooi dus je kunt ze erg goed zien, ook hebben we de gelegenheid om ze te voeren: stukje vlees aan een stokje. Je had altijd de mogelijkheid om even je hoofd boven water te steken in een apart kooigedeelte waar je zeg maar je hoofd in kon steken. Dit was voor als je even normaal wilde ademen of je masker niet goed zat of iets dergelijks. Dit is echter soms heel bizar want de krokodil kan met zijn hoofd naast dit kleine hokje zitten. Daar zit je dan ineens oog in oog met een krokodil.. heel bizar. Er was een moment waarop een van de meiden haar masker aan het goed doen was in dit hokje en ik was in het grotere gedeelte. Helaas ging er op dat moment wat ‘mis’ met het ademen door het mondstuk; ik kreeg een hap water in mijn mond en kon niet meer ademen. Dit meisje zat echter nog steeds in het hokje er is alleen plaats voor 1 persoon....oh shit stress! Ik probeer haar aan te tikken en ik zie dat ze probeert haar masker snel goed te doen om naar beneden te komen maar ik kan niet langer wachten. Ik wurm mezelf bij haar samen in het hokje en hap naar adem pff. Lekker krap in het hokje met de krokodillen aan de andere kant. Ging verder allemaal prima. Zij ging weer naar beneden en nadat ik mezelf gefixt had ging ik ook weer naar beneden. Daarna kregen we nog de kans om de buik en poten van de krokodil te voelen wanneer ze bovenop de kooi lagen. Ik heb me alleen even kort gewaagd aan het voelen van de voet. Verrassend zachter dan je zou denken van schubdieren. Dan zijn we klaar en worden we weer omhoog getakeld. Het zou niet mijn eigen keuze van een activiteit zijn maar toch een bijzonder en bizarre ervaring.

Inmiddels hebben we honger en gaan we lunchen. Na de lunch gaan we kijken bij de bungeejump van een van de meiden. Op dat moment staan we in no mans land. De brug is de grens tussen Zambia en Zimbabwe. Hier zijn ook wat souveniertjes te koop dus ik kijk even rond. De verkopers worden wel steeds opdringerig. Ik ga natuurlijk niet vertellen of ik iets gekocht hebt en zo ja wat dan; dat blijft een verrassing. We drinken wat en gaan daarna door om een wandeling te maken bij de Victoria watervallen. Dit is zo indrukwekkend en beeldschoon. Ik kan het iedereen serieus aanraden. Om de zoveel meter is er een ander lookout point. En elke keer is het weer net wat anders. Het is gewoonweg bijzonder mooi, ik kan er uren naar kijken. Toen we net aankwamen zelfs een kleine regenboog gezien maar de rest van de wandeling zagen we hoe de zon prachtig onderging achter de watervallen. En de hoeveelheid mist en condens die er vanaf komt is geweldig. Indrukwekkende beelden die je met een foto kan vastleggen maar die niet het moment en de schoonheid bevatten. In een woord GE-WEL-DIG!

Na deze wandeling willen we nog naar een lokale markt om souveniertjes te shoppen, helaas was de markt toen al gesloten want het was inmiddels al 1900u ongeveer. Dus we besloten door te gaan naar het restaurant. We hadden besloten dat we vanavond in een traditioneel zimbabwaans restaurant gingen eten en lokaal voedsel zouden proberen. Ik kon niet kiezen tussen vis en krokodil. Het leek me tof om een keer krokodil te proberen maar ik had zoveel zin in vis omdat ik alleen vegatarisch of iets met vlees eet. Dit was super lekker. En heerlijk passievruchtijs na. Het was een erg geslaagde maaltijd. We gaan vervolgens terug naar onze verblijfplaats. Ik was helemaal plakkerig van de lange dag en kon wel een verkoeling gebruiken. Dus ik had het idee om een avondzwem te doen. Er was een zwembad bij onze kamer en we moesten het natuurlijk op z’n minst wel een keer gebruiken dus hop het zwembad in en een beetje zwemmen, beetje sterren kijken; erg lekker. Na een uurtje ofzo ga ik er uit, ik ga douchen, en bel Tammam nog even om te vertellen over mijn dag. Daarna ga ik heerlijk slapen, ik ben kapot, op een goede manier though, en morgen ook weer op tijd opstaan want we worden om 0730 opgehaald.

Volgende dag ga ik samen met een ander meisje naar Chobe national park in Botswana. Dit duurt een hele dag; je gaat eigenlijk de hele dag op safari. Wanneer we de grens over willen lopen we echter tegen een probleem aan; mijn metgezel moet blijkbaar een visa voor Botswana hebben omdat ze uit Vietnam komt. Na een hoop gedoe mag ze de grens over maar moet ze betalen voor haar visa: 105 dollar damn het wordt steeds duurder. Maar goed alles uiteindelijk goed en we kunnen door. We beginnen de dag met een bootcruise, hierbij spot je vooral de waterdieren: nijlpaarden, krokodillen, allerlei vogels, maar ook olifanten, verschillende antilopen, buffalo’s, waterbakken. Tussen de middag hebben we ene uitgebreid buffetlunch MET toetjes!!! Na een heerlijke lunch gaan we over op de game drive oftewel safari in de auto. Hier zien we ook weer veel antilopen en het aantal olifanten is gewoonweg belachelijk; wel honderden inclusief baby’s.. zo cute! Ook zien we giraffen en andere voorgaande dieren. Ik bleef hopen op een zebra, leeuw of luipaard maar helaas. Waarschijnlijk omdat het die dag zo verschrikkelijk warm was. De hele dag safari was hoe dan ook geweldig en zo indrukwekkend! Echt bijzonder om al het wildlife te kunnen zien en ze ook samen te kunnen zien in hun natuurlijke omgeving. Geweldig. Ik ben fan van safari’s geworden haha. Wanneer we terug gaan hebben we bij de grens weer hetzelfde probleem. Omdat onze chauffeur haar visa had geregeld (het moest namelijk naar het centrum en het kost veel tijd), zodat wij gewoon op onze trip konden..bleek er echter dat er niks van een bewijs van aankoop was, geen stempels in haar paspoort niks. Dus we moesten weer wachten en proberen de chauffeur te bellen die het had geregeld. Uiteindelijk deze man te pakken gekregen en heeft hij de immigratiedienst verteld dat het visa gekocht was en toen konden we eindelijk door. Met een beetje vertraging waar we van balen want we wilden vandaag nog naar de markt aangezien het gister te laat was. En we moesten en zouden shoppen op een lokale markt. Gelukkig konden het meisje en ik nog even naar de markt en hebben we massaal souveniertjes gekocht; geweldig haha geen geld meer over. Daarna gaan we eten in een restaurant en eet ik een overheerlijke pizza. We kletsen gezellig en lachen ons kapot want we proberen elkaars accent en taal uit te spreken; erg leuk. We grappen naar de ober of hij een Brits accent wil doen maar krijgen een vreemde reactie.. hij wil het namelijk alleen doen als een van ons hem zou kussen. Jullie snappen zelf wel wat de uitkomst is.. gekke momenten beleven we ook jaja. Maar eenmaal klaar gaan we terug naar onze verblijfplaats en gaan we redelijk op tijd slapen want morgen wacht de busreis terug.

In de ochtend betalen we ons verblijf en onze taxiritten. Ons verblijf was duurder dan verwacht doordat er in het begin verkeerde informatie aan ons was gegeven, beetje jammer. Ook zou je met pinpas moeten kunnen betalen maar helaas was er geen netwerk en deed de machine het dus niet: zucht. Blijkbaar zeggen ze hier dan: TIA; this is Africa. Ik had al mijn contanten zo goed als opgemaakt op de markt gister dus dat was nog een goede grap. Gelukkig kan iemand mij voorschieten en kan ik geld regelen wanneer ik terug ben op Chipangali.

Al met zitten we eindelijk in de bus en ook deze busreis overleef ik weer en uiteindelijk na een lange reis ben ik weer terug op Chipangali!

Reacties

Reacties

Mam

Jeetje schattie wat een trip. En om nooit meer te vergeten!
Wat bijzonder om al die dieren van zo dichtbij te ontmoeten. En by the way een olifant heeft geen horens maar slachttanden ha ha.
Ik ben zo benieuwd naar je foto's en filmpjes. Ik denk dat er wel hele mooie bij zullen zitten.
En ik vind je bijzonder stoer met je George swing en krokodillenkooi.
En niet te veel souvenirs kopen anders extra koffer nodig ha ha.
Geniet er maar lekker van schattie.

Naomi

Oké. Nu toch misschien wel klein beetje jaloers..
Nee hoor het is je van harte gegund! Klinkt echt als een groot avontuur. Kan niet wachten op foto's en filmpjes. Zijn denk ik niet een avond maar een hele dag kwijt haha! Veel plezier nog <3

M alhamwi

Echt een geweldige ervaring en de sprong die je maakte was knap ???

Loes

Ha die Dimara, wel een wat verlaat berichtje, maar eerder lukte het me niet om iets te plaatsen. Kreeg telkens een foutmelding.
Maar goed, iedere keer als je over zo'n geweldige ervaring schrijft denk ik het kan toch niet mooier meer en dan toch komt er weer een ervaring die alles overtreft. Wow, wow, wow.
Geniet er nog maar lekker van...op naar nog meer mooie ervaringen!!

Erna

Nou nou nou jij valt van de ene in de andere adrenalinekick! FANTASTISCH Geniet ervan!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active